5 vinkkiä helpompaan arkeen

0

Tässä ruuhkavuosia elellessä päivistä loppuu joskus tunnit kesken. Eikä meillä ole edes lapsia, ellei labradoria lasketa. Teemme molemmat vuorotyötä, joten aikataulut ovat hieman haasteelliset välillä senkin takia.

Reipas vuosi sitten kun asustelin vielä yksin ja uupumus oli sitä luokkaa, että hampaiden pesukin oli liian haastavaa, oli pakko pohtia millä keinoin saan arjen edes jotenkin pyörimään fatiikin kourissa. Täältä paukkuu omalla kohdallani parhaiten toimivat vinkit.

1. Siivous

Ehkä tylsin, mutta omasta mielestäni paras vinkki. Opettele siistiksi. Mikään ei ole kuluttavampaa, kuin ahdistus tiskialtaassa makaavista tiskeistä, pyykkivuori ja kolmen viikon villakoirat nurkissa.

Siivoa joka päivä vähän. Tiskaa tiskit iltaisin, korjaa vaatteet pyykikoriin tai kaappiin. Imurointi sujuu nopeasti, kun ensin ei tarvitse raivata tieltä lattialla lojuavia vaatteita, kasseja, leluja ja mitä sieltä nyt voikaan sitten löytyä. Kun teet pieniä asioita joka päivä, ei koskaan tule tilanetta, jossa kämppä on kuin pommin jäljiltä.  Noh, to be honest, tottakai tulee, mutta huomattavasti harvemmin ja siivous sujuu silti niinä kertoina rivakammin, kuin jos korjattavana on kuukauden sotkut.

Nuorempana olin juuri sitä ihmistyyppiä, joka laski asiat kädestään siihen, mihin ne nyt sattuivat jäämään. Vaatekaappini muistutti UFFin laatikkoa ja kledjut oli vain survottu sisään. Paperit oli hujan hajan ja vaati tuntien etsimisen ennen kuin löysin etsimäni.

Nykyään ahdistaa jo pelkkä ajatuskin noista ajoista. Aamulla on ihanaa kävellä keittiöön keittämään aamukahvit kun vastassa ei ole haiseva tiskivuori. 70 neliön kolmioni imuroin alle 10 minuutin, kun lattioilla ei loju ylimääräistä kamaa. Kerran kuussa mapitan kertyneet paperit omiin kansioihinsa, kuten palkkakuitit, takuukuitit yms.

Muutama vuosi sitten luin Marie Kondon kirjan Konmari – siivouksen elämänmullistava taika. Netflixistä löytyy nykyään katsottava versio, jossa Marie opastaa ihmisiä hullaantumaan siivouksesta. Hieman OCD kun olen, niin minäkin viikailin sukkiani ja pikkuhousujani oppien mukaan jonkin aikaa (sukille tulee stressi, jos ne ruttaa sukkalaatikkoon). Sitemmin annoin piut paut sukkien stressille, omassakin oli tekemistä.

Mutta konmarin avulla sain vaatekaappini vihdoin järjestykseen ja tavaran määrä kodissani väheni roimasti. Ja siistinä on kyllä pysynytkin.

2. Suunnittele tulevien päivien syömiset

Miksi ihmeessä kuluttaa joka päivä aikaa ruokakaupassa harhailuun? Sen lisäksi, että poltat todennäköisemmin enemmän rahaa, hukkaat helposti tunnin päivästä. Itsellänikään ei onnistu koko viikon ostokset kerralla, mutta pyrin tekemään ainakin kolmen päivän ostokset yhdellä käynnillä.

Ennen kauppaan menoa katson mitä kaapista jo löytyy ja suunnittelen tulevat ateriat sen pohjalta. Ruokahävikkikin vähenee, rahaa säästyy ja maailma pelastuu. Huijaamatta uskon kuukaudessa säästyvän helposti 100 euroa ihan vaan sillä, että vähän funtsii ja tekee ruokaa kotona. Ja kun suunnitelmallisuuteen kerran oppii sujuu se jatkossa kuin itsestään.

Aina välillä on niitä hetkiä, kun olet kaupassa nälkäisenä, väsyttää, eikä jaksa miettiä mitä kokkaisi. Minulla on puhelimessa kerättynä muutama ruokaidea näitä hetkiä varten. Kaikki valmistuvat nopeasti, eivätkä vaadi kovin montaa ainesta. Ja hei, puolivalmisteiden käyttö on mielestäni ihan sallittua. Miksi hajottaa oma blenderi vääntäessä falafel-taikinaa, kun kaupasta saa ihan hyviä valmiina (been there done that). Yksi arjen nopea suosikkini on kasvispyörykät ja Saarioisten kermaperunat. Uuniin 10 minuutiksi ja valmista. Täältä voit katsoa vinkin ihan mielettömän hyvään pizzaan!

Olen myös pakastamisen mestari. Makaronilaatikot, keitot ja lasagnet pakkaan sopiviksi annoksiksi pakkaseen ja otan sieltä töihin mukaan. Nahistumisvaarassa olevat porkkanat raastan, pakastan ja käytän smoothiessa. Samoin käy banaanin, avocadon, ananaksen, omenan you name it. Lähestulkoon mitä vaan voi pakastaa (ja mitä vaan laittaa smoothieen. Tällä hetkellä yksi suosikkini on kesäkurpitsa). Maria <3 arkkupakastin.

3. Nuku riittävästi

Se on jännä juttu, että kun nukkuu joka yö riittävät yöunet alkaa päivätkin sujua kevyemmin. Minulle sopiva määrä on 9 tuntia. Niinä päivinä kun menen aamuvuoroon töihin tarkoittaa se sitä, että pään on oltava tyynyssä kello 21 illalla. Ja se ei haittaa yhtään, koska todennäköisemmin olen saanut jotain aikaiseksi jo alkuillasta, kun en ole tarvinnut tunnin päiväunia tai kahden tunnin koomailua sohvalla selviytyäkseni edellisen yön univajeesta.

Mitä tahansa tekosyitä sinulla on selitelläksesi, miksi et voisi mennä nukkumaan aiemmin, voit nyt jättää kertomatta. Perheet, joissa on pieniä lapsia on asia erikseen. Ymmärrän tietysti, että uuden rytmin opettelu voi viedä aikaa, mutta mahdollista se on. Olenhan itsekin helpommin iltavirkku ja vuosia painoin menemään 6 tunnin unilla.

Itselläni nukkumaanmenon aikaistamiseen on auttanut melatoniini, unitee ja uudet rutiinit. Jos minua väsyttää seitsemältä illalla, niin pesen hampaat ja menen sänkyyn. Luen tai katselen YouTube videoita jonkin aikaa ja yleensä puoli yhdeksältä voin jo heittää valot pois. Telkkariohjelmat voi katsoa seuraavana päivänä Ruudusta tai Katsomosta, joten nekään eivät ole syy valvomiselle.

Nukkuminen on ihanaa ja minulla on syvä rakkaussuhde sänkyyni, peittooni ja tyynyyni. On ihanaa olla hyvin nukkuva mummo.

4. Opettele käyttämään kalenteria ja suunnittelemaan viikkoa etukäteen

Minulla on perus paperikalenteri ollut käytössä jo vuosia, mutta viime aikoina se ei ole kulkenut enää aktiivisesti mukana. Aloin pikku hiljaa siirtyä puhelimen kalenterin käyttöön ja viimeistään siinä kohtaa kun minut tutustutettiin google kalenterin käyttöön heivasin vanhan kalenterini nurkkaan.

Google kalenterin etuja on värikoodit. Koska teen kolmivuorotyötä ei arkeeni kuulu juuri minkäänlainen sännöllisyys. Välillä on vaikeuksia muistaa, että olinko nyt menossa tänä maanantaina töihin vai vasta tiistaina. Olen värikoodannut työvuorot ja vapaapäivät eri väreillä, joten nopealla vilkaisulla nään jo miten viikko muodostuu.

Samoin kaikille muille menoille löytyy omat värinsä, treeneille oma, kavereille oma, lääkäreille oma ja niin edelleen. Näin ollen jos päivän kohdalta löytyy kahta tai useampaa väriä näen heti, että jotain muistettavaa menoa on luvassa.

Sunnuntaisin pyrin käymään seuraavan viikon menot läpi ja suunnittelemaan treenit ja  ruokien tekemiset sen mukaan. Jos edessä on 12 tuntinen työpäivä tai yövuoro, niin ruuanlaiton voi suosiolla suunnitella jollekin toiselle päivälle, mieluiten edelliselle jolloin työpäivän eväät on taattu.

Minua on kehoitettu suunnittelemaan kalenteriin myös lepoajat. Helposti suhaan suuntaan ja toiseen eikä levolle jää viikkoon juuri aikaa. Yhden loppuun palamisen kokeneena tämä olisi epäilemättä juuri se vinkki, joka pitäisi ottaa käyttöön hetimiten. Taidankin seuraavan viikkoon jo suunnitella omat iltavapaat.

5. Ole armollinen

Joskus väsymys ja kiire vie vain voiton. Silloin siivouksen ja ruokien suunnittelun voi suosiolla jättää vähemmälle. Mutta älä tingi unesta. Jos vaihtoehdot on mennä nukkumaan ajoissa tai illalla vielä siivota pari tuntia ja valmiiksi jo väsyttää, niin mene nukkumaan. Huomenna ehtii ihan hyvin ja jaksaakin paremmin kun on hyvät unet alla <3.

Jos koko perhe kiukuttelee hangryn kourissa, ei niitä kannata raahata väkisin kauppaan tunnin ostoksille. Silloin Hesburger toimii moitteetta. Itsehän säännöllisin väliajoin jätän miehen heseen syömään sillä aikaa kun itse suuntaan ruokaostoksille. Parisuhteemme salaisuus: ruoki kiukutteleva mieshenkilö.

Millä sinä hallitset arkea? Laitetaan kaikki vinkit hyvään kiertoon!

Terkuin

Kaikki julkaisun kuvat pixabay.com

0

Lue myös

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.